سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان ورودی 85 زمین شناسی خواف
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


 


04cd5e7602eabec1bf3e17944fbb80a92 اطلاعاتی درباره ازمیر (ترکیه کوچک)

ازمیر، ترکیه‌ی کوچک.

ازمیر سومین شهر مهم ترکیه محسوب می‌شود و از هر گوشه و کنار این کشور، تکه‌ای را در خودش دارد: شهری باستانی که امروز شکلی توسعه‌یافته و مدرن پیدا کرده و یکی از مراکز مهم تجاری هم به شمار می‌آید.

تابستان‌های ازمیر، با حداکثر 30 درجه دما، گرم و خشک است، ولی شب‌ها باید انتظار نسیم ملایم دریا را داشت. زمستان‌ها باد و باران دارد، اما به ندرت برف می‌بارد، شاید سالی یکی دو بار. با این همه، باغ‌های زیبای زیتون در کرانه‌های دریا، جنگل‌های کاج و صخره‌های زرد و نارنجی در فصل گرم جلوه‌ی دیگری دارد.

مسافرانی که با هواپیما به ازمیر می‌رسند، عموماً وارد فرودگاه اصلی شهر یعنی فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس می‌شوند؛ فرودگاه نزدیک به پانزده کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و در جاده‌ای که به سمت کوش‌آداسی می‌رود، واقع شده و رفت‌وآمد به آن از طریق تاکسی و اتوبوس انجام می‌شود. اتوبوس‌ها طبعاً به‌صرفه‌تر هستند و هر نیم ساعت یک‌ بار از ایستگاه فرودگاه به سمت مرکز ازمیر حرکت می‌کنند. برای گشت و گذار در شهر، علاوه بر تاکسی اختصاصی و اتوبوس، می‌توانید مترو و دولموش‌ها (تاکسی‌های اشتراکی ترکیه) را هم در نظر بگیرید. کرایه‌ی تاکسی‌ها به وسیله‌ی تاکسی‌متر تعیین می‌شود و شب‌ها گران‌تر است.

میدان اصلی شهر، میدان کوناک است که آن را با برج ساعت مشهورش می‌شناسند؛ برج ساعت وسط میدان نزدیک به صد سال پیش ساخته شده و تقریباً سمبل ازمیر است. دور میدان، مسجد کوناک یالی و ورودی اصلی بازار سنتی کمرآلتی قرار گرفته. این بازار سرپوشیده‌ با کوچه‌های باریک، فروشنده‌هایی که اجناس‌شان را بیرون مغازه هم چیده‌اند و فرش‌ها و پارچه‌هایی که جلوی مغازه‌ها آویزان است، دقیقاً اتمسفر یک بازار سنتی را دارد؛ می‌شود چند ساعتی در بازار چرخید و آخر سر توی یکی از کافه‌های خیابان آنافارتالار که دور تا دور بازار را گرفته، کمی استراحت کرد. این خیابان مرکز کافه‌ها و رستوران‌هاست؛ بد نیست توی یکی از همین رستوران‌ها، کومور را که یکی از غذاهای سنتی ترکیه است، امتحان کنید: کومور ساندویچی است شامل پنیر محلی و گوجه که با یک سس مخصوص ترکی، داخل تنور گذاشته می‌شود. رستوران دنیز هم در این خیابان، یکی از بهترین غذاهای دریایی ترکیه را سرو می‌کند.

یکی از دیدنی‌های معروف ازمیر که با مرکز شهر فاصله‌ی کمی دارد، قلعه‌ی قدیمی کادیفکاله است که روی تپه قرار گرفته و منظره‌ای سرسبز از باغ‌های زیتون را در پایین شهر نشان می‌دهد.

آسانسور هم امروز یکی از جاذبه‌های ازمیر است. آسانسور با ساختمان آجری‌رنگش، حدوداً صد سال پیش توسط یک تاجر یهودی ساخته شده و امروز کارش رساندن توریست‌ها به بالای تپه است. ازمیر از آن بالا، چشم‌انداز زیبایی دارد، ولی البته این منظره به پای دیدن شهر از داخل تله‌کابین نمی‌رسد. تله‌فریک همان تله‌کابین ازمیر است که با ارتفاعی بیشتر از چهارصد متر، از روی دریا هم می‌گذرد. دریای آبی اژه با نخل‌های لاغر ساحلش، نه تنها از بالا تماشایی است، بلکه می‌تواند جای مناسبی برای شنا کردن و آفتاب‌گرفتن در فصل بهار و تابستان باشد. سواحل عمومی ازمیر زیاد است ولی مشهورترین‌هایشان چشمه و فوجادیکیلی هستند که سرویس‌های ثابتی از مرکز شهر به هر کدام وجود دارد و انواع بازی‌های آبی در این سواحل انجام می‌گیرد. اصلی‌ترین خیابان ازمیر، خیابان آتاتورک، به موازات ساحل کشیده شده و بین اهالی محلی به اسم کوردون شناخته می‌شود؛ پیاده‌روی در امتداد خیابان کوردون یکی از تفریحات جوان‌های ازمیری است. انتهای این خیابان، مرکز خرید کوناک پیر با یک سینما و مجموعه‌ای از برندهای معروف واقع شده. ولی اگر خریدکردن از این‌جا شما را راضی نمی‌کند، سری هم به مرکز خرید بزرگ فروم در منطقه‌ی بورنوا بزنید.

بیشتر هتل‌های ازمیر در اواسط بلوار آتاتورک یا حوالی خیابان آنافارتالار قرار گرفته‌اند و رفت و آمد از آن‌ها به بقیه‌ی جاهای شهر کار راحتی است. کیفیت و نوع امکانات هتل‌ها، بستگی به تعداد ستاره‌هایشان دارد که قیمت‌شان را هم بالا و پایین می‌کند. در کل بهتر است هتلی را انتخاب کنید که مناسب با مدل تفریحات شما در تعطیلات باشد. پول اضافه پرداخت‌کردن برای امکاناتی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، کار بیهوده‌ای است؛ از طرفی اگر شب را جای نامطبوعی استراحت کنید، مسافرت را به خودتان تلخ کرده‌اید، حتی وقتی که در طول روز خیلی ولخرجی و خوش‌گذرانی کرده باشید.

اگر وقت داشتید، دیدن این‌ها را هم در ازمیر از دست ندهید:
- پارک فرهنگ: پارکی بسیار بزرگ بین دو منطقه‌ی آلساناک و باسمانه است که یک موزه‌ی تاریخ و هنر هم در آن واقع شده و کلکسیون جالبی از سبک زندگی ترک‌ها در گذشته دارد. از اواسط ژوئن تا اواسط جولای در این مجموعه، فستیوال بین‌المللی موسیقی ازمیر برپاست.
- خیابان آلساناک مرکز قهوه‌خانه‌های سنتی است. شاید قلیان را در کنار چای و باقلواهای شیرین ترکی دوست داشته باشید.




موضوع مطلب :

سه شنبه 92 آبان 21 :: 7:59 صبح

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 48
  • کل بازدیدها: 491244
امکانات جانبی



به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای دانشجویان ورودی 85 زمین شناسی خواف محفوظ است